Houdt het ooit op? Amper tweeëntigjaar ben ik en by al getuige van een mooi stukje
computerhistorie. De floppy’s heb ik
net gemist, maar vanaf de diskette ben ik helemaal mee. Al is die ‘helemaal’
wel zwaar overdreven, want wie vandaag de computermarkt van a tot z beheerst, kan
niet anders dan een gigantisch grote computernerd
zijn.
Na diep geploeter in mijn jonge (maar toch al
vergeetachtige) geheugen, duiken mijn eerste computerherinneringen weer op. Na
maanden hard zagen, slaagde mijn grote broer erin om zo’n prachtige, grote, grijze
bak in onze woonkamer te introduceren. Ook
voor zijn ‘kleine zusjes’ zaten er heel wat voordelen aan verbonden (wat naast
“ik heb het nodig voor school” één van zijn sterkste argumenten was). Zo
overhandigde hij zijn zusjes fier een diskette gevuld met de mooie babyprentjes
van Anne Geddes. “Kunnen we die fotootjes afprinten en ophangen in onze kamer?”
–“Uiteraard!” Iedereen tevreden dus en de grote, lompe bak werd
onmiddellijk goedgekeurd.
Al gauw kreeg de grote broer spijt dat hij de machine zo had
aangeprezen, want ze ontpopte zich tot de aanleiding van een zo goed als
dagelijkse discussie. De zusjes ontdekten snel dat de computer veel meer te bieden
had dan louter de diskettes. Ze wedijverden om de hoogste score te behalen met
de ‘ik hou van rekenen’ en ‘ik hou van taal’-spelletjes. En het eerste internet
des huize broer en zusjes zorgde voor nog veel meer ‘het is aan mij! neen het
is aan mij’-momenten. Bovendien legden de mama en papa een forse gebruikslimiet op, want het verbruikte
internet moest nog per minuut betaald worden.
Het jongste zusje ging verder op ontdekking en chatte
stiekem met een klasgenootje via het MSN
account van haar grote broer. Eens de tijd gekomen was om naar de ‘grote
school’ te gaan, mocht ze een eigen e-mailadres aanmaken. De Encarta cd-rom moest plaatsruimen voor
de online zoekmachine Google en de computer groeide uit tot een dagelijkse activiteit. De informaticalessen wierpen vruchten af en de computer werd steeds meer ingezet. Taken
werden gemaakt via Word, zodat de leerkrachten een mooi geprinte versie ingediend kregen (behalve
dan die enkele ‘antieke’ leerkrachten die bleven hameren op de ‘vooroorlogse’ pen en
papier traditie).
Het jongste zusje maakte voor het eerst kennis met een social network toen ze een Netlogaccount aanmaakte. Zoals het een grote
broer betaamt, waarschuwde hij zijn zusje voor eventuele misbruiken (valse
profielen,…). Ze versleet uren op de
site tot haar vrienden plots niet konden zwijgen over alweer een nieuwe hype. Facebook had zijn intrede gedaan
en wie mee wou zijn, kon er niet aan ontsnappen. Het jongste zusje ruilde haar
netlogprofiel snel in voor een facebookaccount
en ze leerde beetje bij beetje nog veel
meer websites en applicaties kennen, zoals YouTube, elektronische
leerplatformen, enz.
Het jongste zusje ben ik. Een jonge vrouw die elke dag
verstomd staat van de toenemende applicaties en mogelijkheden die een computer
te bieden heeft. Had ik op tienjarige leeftijd ooit kunnen denken dat ik
onlangs mijn eerste tweet zou posten?
Uiteraard niet. En als ik binnen tien jaar terugkijk op mijn nieuwe computer-
en internetervaringen, zal ik opnieuw versteld staan. Ook op dit moment sta ik
voor een nieuwe internetuitdaging: mijn eerste blog. Benieuwd of er iemand
geïnteresseerd zal zijn in de typsels van
een twintigjarige studente waarvan er dertien in een dozijn zijn…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten