maandag 24 december 2012

Ik wil niet door 't putteke, moekie!


“Als je nu niet uit bad komt, ga je door ’t putteke! Ik trek de stop uit, hé. Drie, twee, één…”
Wat een onzin verzint een mama van drie patotters toch om ze op tijd in hun bed te krijgen? Niet dat ik haar iets kwalijk neem hoor, helemaal niet. Aan de verhalen te horen, verdiende mijn mama na onze bedtijd echt wel een beetje rust en tijd voor zichzelf. 

Maar dat je zo’n onzin gelooft als kind, hoe is dat toch mogelijk? Dat een kind veel fantasie heeft, weet iedereen. Maar als elk kind even logisch nadenkt – voor zover ie al over dat vermogen beschikt natuurlijk – dan moet hij toch beseffen dat de diameter van de afvoergaatjes veel te klein is om in het slechtste geval nog maar een teennagel door te laten?

En toch sprong ik al als een gek uit bad wanneer mijn liefste mams nog maar het minste beetje aanstalten maakte om de stop uit bad te trekken. Oké, ze was ondertussen meestal al een kwartier aan een stuk aan het zeuren – zagen zou ik niet durven zeggen – wanneer ik nou eindelijk uit dat verdomde bad zou komen.

Mijn zus (die ook àltijd de braafste van ons drie moest zijn) was ondertussen meestal al een eeuwigheid klaar en zat rustig met de een of andere Barbiepop te spelen. Of nog erger, een puzzel of tekening te maken (ik heb echt nòòit begrepen wat ze daar zo leuk aan vond!).


Eens afgedroogd en nog steeds met een licht verhoogde hartslag van de puttekesangst die ik net doorstaan had, mocht mijn mams nog een halfuurtje extra tijd in de badkamer doorbrengen om alle knopen uit mijn haar te kammen. Je denkt nu misschien wel: “Arme mama van Inge!” Maar geloof mij, die knopen waren op dat moment het minste van haar zorgen (en zeker niet de reden waarom ze nu om de zes weken naar de kapper gaat om haar eigen haren te laten verven…).


Zo maakte ook mijn vijf jaar oudere brother beir nog deel uit van het hele gebeuren. Hij zat ondertussen al in het tweede leerjaar en kwam zo goed als elke week met een nieuw van buiten te leren gedichtje naar huis. Inge’s kam in de ene hand dus en de gedichtenboek bovenop het toilet. Dat mijn mama na al die jaren nog steeds zoveel geduld met ons heeft, is me nog steeds een raadsel.


Want als er nu iets is waar mijn liefste broerie – ook nu nog, na zesentwintig jaar – helemaal niets van bakt, dan is het wel van buiten leren. “Maar moekie, ik zeg toch hetzelfde wat er in dat gedicht bedoeld wordt?!” – “Ja, jongen, maar het doel van een gedicht is dat het rijmt, en dat gaat niet als jij telkens andere woorden gebruikt!”


Toch een leuk verhaaltje, hé? En wat het nog veel plezanter maakt, is dat mijn mams ook mijn broerie’s vrienden af en toe pleziert met zijn gênante jeugdverhaaltjes. Heerlijk toch! En dan heeft hij nog geluk dat ze niet begint over die zogezegde gevaarlijke koe die vroeger onder zijn bed lag. Oeps, ik heb toch niets verraden?


Laten we om af te ronden toch maar even teruggaan naar de kern van dit blogbericht: het afvoerputteke. Zo heb ik ook nu nog steeds de gewoonte om uren aan een stuk in bad te liggen, met gelukkig geen gedichtenlezende broerie meer in de buurt, maar wel een überfantastische Flair (waarbij elke week, hoe hard ik ook mijn best doe, de onderste rand uiteindelijk wak uit bad komt, sorry Flair!).

En zo zat ik deze week te lezen over het slechte seksleven van enkele Flairlezeressen toen ik plots besefte dat ik al zo lang in bad lag dat mijn water alweer koud geworden was. En Oh my God, heb ik toen even de schrik van mijn leven gehad!


Je mag me echt een belachelijke doos noemen, een drama Queen of wat dan ook, maar geloof mij alsjeblieft, een afvoerputteke is écht levensgevaarlijk! Zo trok ik – me van geen enkel gevaar bewust – de  badstop uit toen  het water plots zò snel begon weg te stromen, dat ik ook zelf, zonder overdrijven, centimeter per centimeter dichter in de richting het afvoerputteke gesleurd werd.

 Dat ik vroeger in mijn atletenjaren snel was, is een feit. Maar mijn absolute record in ‘snel uit bad springen’ kan ik toch met enige fierheid toeschrijven op mijn laatste traumatische badervaring. En ik mag nog van geluk spreken dat ik het kan navertellen en niet ergens rondzwem in de Malderse riolen! 

“Die kruipt nooit van haar leven nog in bad,” denk je nu waarschijnlijk. Maar is dat niet een ietsie pietsie beetje overdreven? Een heerlijk lang bad is en blijft tenslotte dikke fun! En ik kan moeilijk met mijn Flair in de douche kruipen… Wel beloof ik dat ik voortaan de badstop pas uittrek wanneer ik met mijn beide voetjes veilig op de begane grond sta… En volg alsjeblieft deze goede raad, want ik kom je echt niet bezoeken in de riool!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten